fredag 21 januari 2011

Ransonering av olja

Oljan har börjat sina men vad värre är att länder som exporterar olja ofta mycket snabbt växlar om från att vara exportörer till att bli importörer av olja. Ett exempel i vår närtid är Storbritannien som nådde Peak Oil vid millennieskiftet och slutade exportera olja efter bara 7 år.

Oljeexport i Storbritannien
Toppen för oljeexporten inträffade inte oväntat samtidigt som Peak Oil, men då produktionen minskade med ca 8% per år så minskade exporten med över 50% per år. Det som gör situationen än mer prekär är att många oljeexportörer har en hög befolkningsutveckling och därför också en ökande intern konsumtion av olja.

Oljeexport för världens fem största exportörer
I grafen ovan kan vi se världens fem största oljeexportörers interna konsumtion i grönt - den förväntas växa med i genomsnitt 1,8% per år. Då de fem största oljeexportörerna förväntas minska sin oljeexport med i genomsnitt 3,8% per år så har vi två exponentiella funktioner i samverkan som gör att världen snabbt närmar sig dagen då de inte exporterar någon olja alls. Läs gärna mer i artikeln som skrevs för över två år sedan men som inte uppmärksammats tillräckligt.

Inom mindre än 10 år är den totala volymen olja tillgänglig på världsmarknaden från de fem största oljeexportörerna bara ca 10 miljoner fat om dagen, det är som en jämförelse mer än vad USA importerar idag(12 miljoner fat).

Vi kan alltså förvänta oss att mycket snart hamna i en situation där olja blir en bristvara precis som under andra världskriget. Då löstes den bristande tillgången med att ransonera bränsle. Kan vi förvänta oss det även nu inom en snar framtid?

Ja framtiden kan faktiskt redan vara här. Politiker i Storbritannien har i dagarna lagt fram ett förslag om energiransonering. Att förslaget kommer i Storbritannien beror säkert på att man har egen erfarenhet av hur det egna landet snabbt påverkades av den nationella toppen av produktionen. Man inser naturligtvis att en global Peak Oil kommer att bli flera gånger värre.

Jag tycker det är ett mycket bra initiativ av Storbritannien som tar upp ett problem som medvetet nonchaleras av politiker här hemma. I Sverige planeras istället investeringar på miljarder på nya fina vägar som kommer gapa tomma om några år när oljan är slut.

I dagarna gavs klartecken av regeringen för en ny sträckning av E4 förbi Sundsvall. Kostnaden beräknas till 4,5 miljarder för några minuters kortare restid. Ett omstritt projekt som bland annat gör att Sundsvalls hamn blir oåtkomlig för större fartyg då en alltför låg bro planeras byggas över bukten. Projektet lär bli klart ungefär samtidigt som oljekrisen slår till för fullt och ingen har råd att åka bil längre.

Att ignorera elefanten i rummet gör inte att den försvinner, men antagligen har regeringen någon vag plan om att Sverige ska rulla vidare i elbilar drivna av vindsnurror. Det i ett land som redan idag inte ens kan klara av några kalla veckor på vintern utan att vi behöver importera el från koleldande Tyskland. Men att dessutom börja ladda 5 miljoner elbilar blir säkert en utmaning även för lösningsorienterade politiker.

5 kommentarer:

  1. Har de ingen konsekvensanalys av vad som händer om de större fartygen inte kommer in till hamnen pga en för låg bro? Har de tittat på alternativen för fartygen?

    SvaraRadera
  2. Det är väl just nu inte så vanligt med större fartyg där skulle jag tro. Men båttrafik blir säkert vanligare vid den energikris som väntar. Då kanske man ångrar att man byggt in sig med en bro som knappt används.

    SvaraRadera
  3. Suverän blogg! Jag är insatt i de flesta av problemen som du beskriver, och kan bara instämma i allt vad du säger. Jag börjar bli rejält rädd för vad som kommer att hända framgent, och önskar att mina ögon hade öppnats för 5 år sedan istället.

    SvaraRadera
  4. Bra att även Ni tar upp detta, vi har gjort detta på olika sätt det senaste året om du vill länka till oss.

    http://www.asposverige.se/

    MWh

    SvaraRadera
  5. Ransonering kanske inte är en så dum ide!
    Kan inte fatta hur man tex kan bo långt ut på Värmdö och jobba i Täby.
    Flytta eller bytt jobb!

    SvaraRadera