torsdag 10 februari 2011

Bilfritt Sverige

SCB kom nyligen med ny data för nyregistrering av personbilar under december månad. De skriver bland annat att ökningen var över 50% jämfört med samma månad förra året. Det är inte så konstigt med tanke på att försäljningen sjönk som en sten i samband med finanskrisen. Som lägst var man nere på bara ca 12 000 bilar i januari 2009. Det är med andra ord inte så svårt att få höga tillväxttal numera. Se grafen nedan över antalet nyregistreringar månadsvis från januari 2000 till december 2010.

Nyregistrering av personbilar i Sverige
I början på 2010 så startade en rejäl återhämtning från svackan under lågkonjunkturen men jag tycker mig återigen se en svagt sjunkande trend i statistiken nu. Om man dessutom kollar den trendlinje jag dragit från början på 2000 så är utan tvekan trenden fallande. Det ser dessutom ut som om nedgången har ökat takten de senaste 5 åren.

Om man räknar med att Sveriges befolkning faktiskt växt med en halv miljon människor sedan år 2000 så kan man undra hur det egentligen står till med Sveriges ekonomi? För är inte att köpa en ny bil något som många vill göra när ekonomin tillåter? Jämför till exempel med Kina där bilförsäljningen ökar kraftigt för tillfället.

Jag tror dessvärre att den trend som nu startat kommer att fortsätta att accelerera. Svenskar kommer få det tuffare och tuffare att få ekonomin att gå ihop med ökade energi och matpriser. Inom kort när bostadsbubblan visar sitt fula tryne blir det omöjligt för många svenskar att låna till nya bilar när de sitter med stora blancolån efter vidlyftiga bostadsköp. Som lök på laxen kommer oljetoppen att göra att endast de allra rikaste kommer ha råd köra bil inom några år.

Men allt detta ignoreras så klart av den svenska regeringen. Istället för att satsa pengar på nya hållbara energikällor och utbyggd kollektivtrafik planeras rekordinvesteringar i det svenska vägnätet. Svenskarna får dessutom betala skattepengar för att på sikt betala mer för elen när harmoniseringen med Europas höga elpriser är klar.

Lagom till när Sveriges just nu dyraste vägprojekt - Förbifart Stockholm - är klart kommer Essingeleden gapa tom när benspriset har nått 50 kronor litern och allt fler stockholmare tvingas åka kollektivt. Men det lär bli trångt på tuben när arga bilister ska trängas med pöbeln i överfulla vagnar. Tur då att vi i varje fall byggt en ny fin förbifart som ett ekande monument över Sveriges dumhet.

15 kommentarer:

  1. Helt suverän Blogg ... jag gillar förbifarten men det är mest av pga att jag är Tunnel byggare..SNÄLLA GULLIGA Kan du inte skriva ett inlägg om vad du tror om GULD.. även om det är känsligt.

    Jag hoppas Mvh Norrlänning

    SvaraRadera
  2. Förbifarten är ett underbart monument över människans dumhet, på ett sätt där historien upprepas. Hälsingebönderna byggde sina mäktigaste gårdar när deras storhetstid gick mot sitt slut. Adeln byggde som mest och störst innan de blev omsprungna av borgerskapet.

    Jag jobbar på ett teknikkonultföretag som jobbar med Förbifarten. Detta jobb är en superbra affär för våra aktieägare och genererar väl en del nya arbetstillfällen här hos oss. Skall mejla ut din artikel till projektörerna och få dem att skämmas lite.

    Finfin blogg, tackar!

    SvaraRadera
  3. Instämmer! Mycket bra blogg, hoppas att du har tid att fortsätta, ja vad har du för tro om guldet?

    SvaraRadera
  4. Tack för ett klockrent inlägg i en utmärkt blogg!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt blogginlägg!

    Själv har jag kontakt med De Styrande från Alpha Centauri och de gillar både dig och Sanningsstenen. (Dvs du ligger bra till när de kommer tillbaka och räkningen så att säga ska "göras upp".)

    Lyssna inte på de som säger att du har fel. Roger brukar säga att jag är dum i huvudet, men det är faktiskt jag som har rätt! Inte Roger. (det är ju liksom inte han som har kontakt med De Styrande)

    Jag vill döda Roger, men det känns oetiskt...

    Hursomhelst,
    Grattis till upphöjelsen och lycka till i kampen för Sanningen!

    SvaraRadera
  6. Har varit billös i 1 år nu, hade bil i 15 år innan det. Det funkar ju, men jag är mycket mindre rörlig nu, stannar inom stan 97% av året.

    Just sommaren utan bil är en pina, är ju van att styra vilken tid jag åker själv, inte efter tidtabell.

    De gånger jag lämnar staden är när någon med bil skjutsar mig..

    SvaraRadera
  7. Läste att dom vill utöka och modernisera bromma flygplats till att ta 35% mer passagerare tills 2020. Större flygplan, färre småflyg. Lycka till med det när oljan kommer och tar er tänkte jag och lade ner tidningen.

    SvaraRadera
  8. Bra med en förbifart, det sparar bränsle, tid och irritation. Vi kommer inte att sluta köra bil bara för att tillgången på bensin och diesel minskar. Som boende på landsbygden skulle jag dock gärna se bättre underhåll av våra vägar istället för enbart satsningar i storstäderna.
    Pengar finns, bilismen är kraftigt överbeskattad.

    Skogsägare

    SvaraRadera
  9. Jag tycker ditt inlägg känns igen från oljekrisen i början på 70-talet, bilismens död var nära förestående vilket bland annat ledde till att motorvägen förbi Nyköping blev en motortrafikled istället för motorväg vilket tidigare planerats. Detta felbeslut ledde till köer och trafikolyckor fick senare åtgärdas för höga kostnader.

    För 10 år sedan förbrukade en normalstor bil (enligt svenska mått) ca 1 L/ mil, nu kan man man köpa motsvarande bil med halva den förbrukningen.

    Teknikutveckling och alternativa drivmedel kommer säkerligen att rädda kvar bilen även denna gång.

    Att sedan utbyggd kollektivtrafik kan ersätta onödigt bilåkande i storstäder är en annan historia.

    SvaraRadera
  10. @1253, alternativa drivmedel kommer nog, men vad ska du bygga själva bilen av, när peak oil slår till med full kraft?

    SvaraRadera
  11. @80:01

    Vad är det för känsligt med guld? Man kan inte spara i papperspengar, de förlorar i värde varje år. Det vill säga en säker förlust. Guld däremot kan med stor sannolikhet förväntas MINST bibehålla sitt värde i köpkraft, och har i princip ingen risk i motsats till ALLA former av pappersplaceringar.

    SvaraRadera
  12. Mycket bra blogg. Tack för det.

    En fördel med Förbifart Stockholm är ju att det kommer bli en j-gt Nice cykelbana framöver med gott om plats.

    SvaraRadera
  13. Tack för en bra blogg.
    Förutom att du skriver bra, så tar du upp intressanta ämnen.
    Vore trevligt om du kan hålla dig borta från guld, bostadsbubbla och Peakoil. Det finns andra bloggare som maler om detta i vartenda inlägg.
    Visst har dom rätt (ofta) men det blir tröttsamt att läsa samma sak om och om igen, men från olika vinklar.

    SvaraRadera
  14. att bilägandet avvecklas till förmån för kollektivtrafikär väl inget negativt? Kollaktivtrafik idag är dessutom bättre än förr, trots att många gnällisar hävdar annat.

    /leadneck

    SvaraRadera
  15. bra inlägg. dock kan teknikskiften som övergång till el/hybridbilar samt fiffigare leasingupplägg komma att ändra utvecklingen framåt -- tror personligen inte att Förbifart Stockholm är en cykelbana om 10-15 år även om bensinen kostar 35kr/l

    SvaraRadera