fredag 25 februari 2011

Minskad försäljning för Wal-Mart

Det är intressant att USA;s största lågpriskedja - Wal-Mart - rapporterar lägre försäljning i USA för det sjunde kvartalet i rad. Det är anmärkningsvärt eftersom när folk har dåligt med pengar så borde väl Wal-Mart gå bra med tanke på sina låga priser.

Men även Wal-Mart har konkurrens på hemmamarknaden i form av så kallade dollar stores där allt kostar en dollar eller mindre. Det finns flera kedjor i USA med samma koncept men i den här artikeln kan vi läsa att om en kedja kallad Dollar General som rapporterar en ökad försäljning på 10,1% - att jämföras med Wal-Marts tapp på 1,8% samma kvartal.

De amerikanska konsumenterna har nu alltså inte ens råd att handla på vad som tidigare varit den absoluta lågpriskedjan alla kategorier. Det rapporteras i artikeln om att 33% av alla amerikaner handlar på dollar stores och att 40% av Wal-Marts kunder handlar där.

Samtidigt så har ny data för inflationen för producentpriser(PPI) släppts i USA, där kan vi bland annat läsa att för inflationen för färdiga varor i producentledet låg på 0,8% i januari eller 10% på årsbasis. De största bidragande faktorerna till den höga PPI-siffran för färdiga varor är högre energipriser med plus 21,6% och råvaror med hela 39,6% på årsbasis.

De höga PPI-siffrorna kommer olägligt för kedjor som Wal-Mart med sjunkande försäljning eftersom de kommer bli tvungna att höja priserna om de inte ska sänka marginalerna ut mot kund. Men om de höjer priserna så riskerar allt fler konsumenter lämna Wal-Mart för dollar stores. Det kommer med andra ord att bli en svår balansgång.

Den höga prisinflationen, till stor del orsakad av Ben Bernankes sedelpress, börjar nu alltså även drabba konsumenter på hemmaplan. Men de pengar som trycks upp är inte till fördel för fattiga amerikaner - tvärtom så har det gjort dem fattigare eftersom deras inkomster i de flesta fall inte har ökat alls.

Bensinpriset som kanske är den största utgiftsposten för många amerikaner med små inkomster har mer än fördubblats sedan slutet på lågkonjunkturen. Det beror på att skatten på drivmedel är mycket lägre i USA jämfört med Sverige så ökade råoljepriser får en mer direkt påverkan på priset på bensin och diesel.

Jag tror att den här höga prisinflationen inte kan bestå särskilt länge till eftersom det inte finns något stöd för den i människors plånböcker. I praktiken råder deflation i stora delar i samhället - huspriserna är fortfarande fallande och folk har svårt att få jobb. Och de som har ett jobb har inte haft en särskilt bra löneutveckling de sista åren.

Konsumenterna överlever dock troligtvis den tillfälligt höga prisinflationen - om inte annat med hjälp av bidrag från staten. Men innan den höga prisinflationen går ner igen så riskerar den alltså fälla många företag som inte kan kompensera sig fullt ut för prisökningar i producentledet.

4 kommentarer:

  1. Känner inte att beviskedjan är helt övertygande. Amerikanerna handlar på Walmart för att det är billigt, det finns ingen annan anledning. Om det dyker upp billigare alternativ, t.ex dollarstores så väljer denna konsumentkategori naturligtvis dollarstores framför Walmart.

    Det är inte ett tecken på att folk har fått det sämre, utan på en bättre konkurrens.

    SvaraRadera
  2. Anon: Dollar stores är inget nytt koncept i USA, vissa kedjor har funnits i mer än 25 år. Så det du hävdar att det plötsligt har dykt upp billigare alternativ stämmer inte.

    SvaraRadera
  3. Anon, ännu en som inte öppnat ögonen. Va krisen är ju ööööver, Borg sa det i SVT. Måste ju vara sant bah!

    SvaraRadera
  4. Säger inte att krisen är över, jag säger att Walmarts minskade försäljning till förmån för dollarstores inte betyder någonting annat än ökad konkurrens bland lågprisalternativ.

    SvaraRadera