onsdag 2 februari 2011

Slutet för globaliseringen

En av de stora fördelarna med Peak Oil(det finns faktiskt fördelar) är att det kommer vara det definitiva slutet för globaliseringen. För utan fortsatt tillgång till billig energi kommer det inte längre vara lönsamt att producera produkter på andra sidan jordklotet och sedan skeppa dem hit för försäljning. Det kommer bli än mindre lönsamt att först frakta råvaror till Kina och sedan skeppa de färdiga produkterna till väst.

Var den övre gränsen ligger för när oljans pris blir för högt för fortsatt globalisering är det ingen som vet men när vi väl når dit så kan vi förvänta oss att en omvälvande process för världsekonomin inleds. Det kommer att vara positivt för väst på så sätt att jobb som nu utförs av arbetare i tredje världen måste börja tas hem igen. Jobb som vi aldrig trodde skulle komma tillbaka igen måste alltså av rent ekonomiska skäl återigen utföras av arbetare i väst.

Slutet för globaliseringen kommer även att vara positivt för miljön då väst ofta har mycket hårdare regler för utsläpp än vad utvecklingsländer har. Det har också varit en av orsakerna till att det varit så billigt att lägga produktionen i länder som Kina. Se här för bilder på hur miljöförstöringen kan se ut i närheten av Kinas industrier. Så såg det också ut i Sverige för 50 år sedan innan strängare regler infördes.

Trots den konkurrensfördel industrin i Kina har med lägre arbetskostnad och obefintlig miljölagstiftning kommer alltså Peak Oil och slutet på billig energi göra att industrier i väst återigen blir konkurrenskraftiga. Men utöver ett högre oljepris så skrev jag igår om hur Kinas minimilöner ökat med över 600% på 15 år. Det betyder att Kinas konkurrenskraft nu pressas från två håll; dels högre transportkostnader på grund av ett allt högre oljepris och dels en löneinflation driven av en rekordhög inhemsk inflation i Kina. Det enda trumfkortet Kina har kvar i form av en obefintlig miljölagstiftning blir därmed allt svagare.

Det råder alltså ingen tvivel om att det finns en gräns för när oljepriset blir för högt för fortsatt globalisering. Frågan är om vi redan kan ha nått den gränsen? Oljan har varit och nosat på 100$ ganska länge nu och det har faktiskt bara inträffat en gång tidigare i världshistoren och det var precis innan finanskrisen. Nu vet vi inte vad det hade för effekt den gången eftersom oljan steg så snabbt på kort tid. Se nedan för oljeprisets utveckling sedan år 2000.

Oljepris 2000-2011
Den senaste tiden har däremot oljan sakta men säkert gått närmare 100$ under mer än ett år utan att rusa. Gott om tid för att vi ska kunna se effekterna mer tydligt denna gång med andra ord. Kan vi därför redan nu hitta tecken på att globaliseringen är över för denna gång i världshistorien?

Det kan vara för tidigt att säga men jag skrev igår om att Baltic Dry Index är under fritt fall och att företag i USA nu avbeställer tidigare gjorda beställningar från Kina. I dagarna har det även kommit indikationer på att industriproduktionen i USA har gått upp rejält den senaste tiden. Det är precis vad som förväntas om företag i USA börjar inse att lokal produktion faktiskt blir billigare för första gången på flera decennier. Dels tack vare ett rekordhögt pris på olja men även på grund av en hög löneinflation i Kina.

19 kommentarer:

  1. Jag är inte odelat positiv ang. att arbetstillfällena skall öka drastiskt i Sverige.
    Dels kommer Sveriges export att drabbas vad gäller varor som lastbilar och anläggningsmaskiner, men vi har även tex. Aluminium smältverk där bauxiten transporteras från Brasilien för att smältas med inte längre billig elström i Sverige för att sedan exporteras globalt.
    Vi har även företag som Akzo Nobel som har petroleum produkter och energi som huvudsakliga insatsråvaror.
    Den produktion av low och medium tech produkter som kommer att flytta från Kina kommer med störta sannolikhet att lokaliseras i Europas låglöne länder, Baltikum och som ett helt slumpmässigt? sammanträffande de snart devalverade PIIGS.
    Men i Sverige kommer vi ju också snart, som av ett slumpmässigt sammanträffande? ha en arbetar och medelklass som är konkursmässig och tar vad som erbjuds.
    Som roten till sub-prime sörjan är konstaterandet att en skuldsatt arbetare i ett eget hus är den som är fogligast.
    ”Den som är satt i skuld är inte fri,” så sant så sant…

    SvaraRadera
  2. Wow! Tack för en väldigt bra blogg. Den seglar upp som en klar favorit i min rss-feed. :)

    SvaraRadera
  3. Jag tar tillfället i akt att hänvisa till några texter jag skrev ang. samma fråga (peak oil, båttransporter och globaliserings slut) för ett tag sedan:

    "Dyrare fartygstransporter när oljepriset stiger"
    http://efteroljan.blogspot.com/2008/08/dyrare-fartygstransporter-nr-priset-p.html

    "Högt oljepris ger sänkt fart"
    http://efteroljan.blogspot.com/2008/08/hgt-oljepris-ger-snkt-fart.html

    "Globaliseringen avstannar när transporter fördyras"
    http://efteroljan.blogspot.com/2008/09/globaliseringen-avstannar-nr.html

    "Båttransporter och Baltic Dry Index"
    http://efteroljan.blogspot.com/2009/09/battransporter-och-baltic-dry-index.html

    SvaraRadera
  4. För att få fram mat på våra bord åtgår det mellan 5 och 10 gånger mer fosilenergi än vad som finns i vår mat. De stigande matpriser vi ser idag måste till stor del bero på ökade oljepriser. I fattigare länder har ju detta redan gett upphov till oro.

    Frågan är när lågprisflygets priser börjar dra iväg. Tycker inte man sett det ännu. Flyget måste ju bli den transportsektor där kostnaderna först drar iväg.

    SvaraRadera
  5. Vill bara påpeka att oljan realt har kostat mer än 100$ tidigare, 1980 och under 1860-talet om jag inte minns fel.. Globaliseringen kommer stanna av vid en viss gräns, ingen vet var denna gräns går dock. Då får vi troligtvis en global lågkonjuktur och priset på olja kommer sjunka markant, endast för att öka snabbt sen igen. Så här ser väl verkligheten ut de närmaste 1-2 decenier? Bara den som lever får se...

    SvaraRadera
  6. En globaliserad värld hade vi redan på 1800-talet.

    SvaraRadera
  7. Segelsjöfart revival?

    SvaraRadera
  8. 2 februari 2011 10:54 :
    Håller med men vill förtydliga även om det kanske är onödigt. En global lågkonjunktur medför inte nödvändigtvis att det överallt är lokala lågkonjunkturer det kan även finnas lokala högkonjunktur. På samma sätt som det nu är lokala högkonjunkturer på sina håll.

    SvaraRadera
  9. Tycker som du "kvantititivt" att det har funnits många tecken på att globaliseringsivern har mattats och en relokalisering har tagit vid. Oljepriset kommer säkert att fortsätta gå upp och ned i takt med kommande Finanskriser och en hackande världsekonomi.
    BDI är ett tydligt tecken på att allt inte står riktigt bra till i världshandeln.Oljan som driver ekonomi blir av allt sämre kvalitet och kräver allt mer energi för att få fram. Allt mer av ländernas BNP avsätts för att kunna köpa olja. Den kritiska gränsen 7 % passeras av allt fler. Länderna är skuldsatta upp över öronen bedriver konstgjord andning genom att öka penningmängden. Svårigheten ligger väl att erkänna att vi nått slutet på globaliseringen- På samma sätt som att erkänna sambandet mellan peakoil och vårt skuld- och räntebaserade ekonomiska system som kräver fortsatt exponentiell tillväxt.

    SvaraRadera
  10. På grund av det du skriver här så kommer Kinas end game inte att ge några bestående fördelar för dem. Dyrare Kinesiska varor i kombination med höga transportkostnader skyndar på återindustrialiseringen av väst-världen.

    SvaraRadera
  11. Anon 11:55: Inga bestående fördelar? De har världens största valutareserv, teknikledande inom de flesta områden samt kontroll över en stor del av världens kvarvarande naturtillgångar.

    SvaraRadera
  12. Undrar om det verkligen uppväger förlusten av odlingsbar mark, förgiftade vattendrag och grundvatten i generationer, kanske för alltid.
    Men det är ju sådant som ekonomer brukar ”glömma” då det skulle påverka deras bonus negativt om det skulle tas med i beräkningarna.
    Teknikledande inom produktion måhända, inte inom R&D, ännu.

    SvaraRadera
  13. Jo de är faktiskt världsledande på R&D också. Se bara på som Huawei som numera är den tuffaste konkurrenten till vårt lands största teknikföretag - Ericsson. Det finns även flera exempel på företag i väst som numera lägger sin R&D i Kina, och skälet är då inte nödvändigtvis lägre löner.

    SvaraRadera
  14. Jo visst går det att hitta områden där Kina är starka inom R&D, förutom ditt exempel så jobbar de hårt på att bli ledande inom batterier och solceller bla.
    Men för varje område Kina är ledande så går det att hitta flera där Europa + USA är ledande, så ditt påstående att Kina är "teknikledande inom de flesta områden" vill jag påstå är fel.
    Men jag tror varken du eller jag kan leda våra påståenden i bevis?
    Anonym 14:08

    SvaraRadera
  15. Nu skall vi inte måla fan på väggen!

    Kommer ihåg när jag arbetade med import från Asien, sjöfrakt är billig, den är fortfarande det när oljan står i 150$ per fat.

    Globaliseringen är här för att stanna!

    SvaraRadera
  16. Lejeune:
    håller med om att sjöfrakt inte är det första stället tär oljepriset slår igenom.
    Däremot går det åt 5 till 10 ggr mer fosilenergi än den som vi får på bordet. Så matpriserna rakar iväg.

    Flyg är det transportmedel som först får känna av högre priser, bilighetsflyget är nog snart inte så billigt längre och en del långväg fraktflyg kanske flyttar över till sjöfarten till att börja med

    SvaraRadera
  17. Lejeune, all sjöfrakt blir inte utslagen på ett bräde, men det som är otympligt/tungt/inte värt så mycket per full container kommer att få känna av förändrade förhållanden (se mina länkar ovan).

    Redan "förra" gången oljepriserna sköt i höjden blev det billigare att köpa amerikanskt stål i USA än att köpa det från Kina (som dessutom måste transportera dit råmaterialet från Australien och Brasilien först).

    Självklart är sjöfrakt billigast jämfört med alternativen, men det kan bli billigare att sjöfrakta något från de baltiska staterna än från Asien (= globalisering backar). *Backar* - inte tar slut.

    SvaraRadera
  18. Svensk granit bearbetas tydligen i Kina.

    Tobias Wallin

    SvaraRadera
  19. Nja tror inte att globaliseringen försvinner MEN tillverkning av tunga varor med lite arbetskraftsinnehåll kommer återföras tillbaka till Europa/USA. Däremot har jag svvårt att se att tex kläder inte kommer produceras i lågkostnadsländer framöver.

    SvaraRadera