torsdag 3 mars 2011

Bilförsäljningen ökar i världen

Det säljs bilar som aldrig förr i världen samtidigt som oljepriset når nya höjder. I USA rapporterades det i dagarna att bilförsäljningen ökade med 27% jämfört med för ett år sedan - i årstakt räknar man att det kan bli uppemot 13,4 miljoner bilar sålda. Efterfrågan verkar dessutom vara som störst på stora bilar som SUV;ar för de ökade med 32% - mer än personbilar i övrigt.

Det är dock inte bara i USA bilförsäljningen går bra för i Kina såldes nästan 12 miljoner bilar förra året. Försäljningen 2010 ökade med 37% jämfört med 2009. Ifall Kina håller samma ökningstakt kommer bilförsäljningen ha fördubblats om bara 2 år.

Kina har flera biltillverkare som bara är inriktade på den inhemska marknaden och vissa växer mycket snabbt. I tabellen till höger finns ett märke kallat "Great Wall" som hade en tillväxttakt på 90% under 2010. Man får nog gå tillbaka så långt som till T-Forden för att hitta några liknande siffror tidigare i världshistorien.

Majoriteten av de bilar som säljs är avsedda för bensin eller diesel - drömmen om det stora genombrottet för elbilen kommer att dröja. Det beror på att elbilarna helt enkelt är för dyra och opraktiska för längre resor. Räkna alltså med att Kina;s andel av den framtida nettoexporten av olja kommer att fortsätta att öka.

Sverige verkar dock inte riktigt hänga med de stora jättarna när det gäller bilförsäljning. Nyregistreringar av personbilar har förvisso återhämtat sig från lågkonjunkturen men trenden är inte stigande. Istället kan man skönja en svagt fallande trend i nedanstående graf.

Det ser också ut som om trenden de senaste månaderna är starkt fallande. Att jämföras med i början på 2008 då trenden var stigande i januari. Nyregistreringarna faller också i snabbare takt nu än de gjorde samma månad under 2010.

Nyregistrering av personbilar i Sverige
Det verkar onekligen som att Sverige inte har haft samma starka utveckling som USA och Kina på senare år. Men det är kanske lika bra för finns det någon sämre investering att göra än att köpa ny bil på kredit med en stundande oljekris?

Istället för att spara på den olja som finns kvar så gör världen allt för att öka oljekonsumtionen som om inget problem föreligger. Ingen frågar sig vad som ska driva alla dessa miljoner nya bilar när oljan är slut, kanske energin och kapitalet som går till nya personbilar hade kunnat användas bättre?

Inom något år kommer de flesta inte ha möjlighet att åka mer än kortare resor med bil. Dels på grund av ett allt högre bensinpris men också för att det sannolikt kommer införas ransonering av bränsle när oljebristen blir utbredd.

7 kommentarer:

  1. Hej! Sinnessjukt bra blogg, hoppas att du fortsätter! Läste i ett tidigare inlägg att det skulle finnas 15.000.000 fat olja/dag tillgängliga på världsmarknaden runt 2020, hur många har vi tillgängliga idag?

    SvaraRadera
  2. Nettoexporten ligger just nu på ca 40 miljoner fat om dagen, se inlägg "Minskad oljeexport drabbar väst".

    SvaraRadera
  3. Det kommer inte att bli någon ransonering av bränsle, utan det kommer att vara plånbokens tjocklek som avgör vem som får bränsle. Det är det redan nu för den som t ex vill övergå till eldrift. Ca 500 000 kronor för en elbil är inget alternativ för de flesta.

    SvaraRadera
  4. Jag är nog inne på Anonym nummer tres linje: ransoneringen kommer ske genom prismekanismen. I den mån staten ser om sitt eget hus och sina egna behov kommer det ske med skattehöjningar på drivmedel. Men med tanke på att staten hittills inte verkar veta vad peak oil är så har jag svårt att se att de helt plötsligt skulle börja bry sig.

    För ransonering börjar alltid med insikt om bristen och någon sådan insikt finns ju kort och gott inte.

    Och nu lite hyllningskör... Du håller som vanligt hög standard. Fortsätt med det.

    SvaraRadera
  5. Inte ens när priserna börjar stiga kraftigt tror jag folk kommer fatta, utan kommer gnälla på staten på för hög skatt (vilket jag förvissa tycker dom har) och missa det egentliga problemet.

    SvaraRadera
  6. Just in time och lean production kommer omvärderas när vi får bränslebrist eller snabba prisstegringar på priset.

    4, slakterier, 4 bagerier, rullande lager..

    Sverige har byggt ett korthus på 10 år, vi kommer drabbas tungt när realiteten drabbar även oss. Kvartalsekonomin funkar dåligt i en värld där bränsle är dyrt och leveranserna osäkra.

    Jag vill att alla ni kvartalsekonmer ska känna skam!

    SvaraRadera
  7. Dra inte för stora växlar på den svenska bilförsäljningen som mätare av konjunkturen. Den svenska nybilsförsäljningen domineras av företag och förmånsbilar. Så länge regeringen inte sätter ned foten om kommande förmåner, så avvaktar man hellre.

    SvaraRadera