onsdag 27 april 2011

Brist på drivmedel i Ryssland

Jag har tidigare skrivit om att Ryssland infört priskontroller på vissa grundläggande varor. Tydligen inkluderade det även drivmedel för i den här artikeln kan vi läsa om den förutsägbara effekten av den tvivelaktiga metoden att bekämpa inflation.

Precis som förväntat så råder det nu brist på drivmedel i landet som producerar mest olja i hela världen. För till skillnad mot länder som Saudiarabien och Iran så har Ryssland inte subventionerat drivmedel utan istället satt ett tak på priset. Det har fått effekten att en allt större andel av bränslet går på export istället för att säljas inom landet.

Bensinpris i Ryssland
I grafen till höger kan vi se hur priset på bensin har utvecklats i Ryssland i jämförelse med länder i nordvästra Europa de senaste åren.

Historiskt har priset varit något högre ända tills att priskontrollerna infördes i början på 2011. Även om prisskillnaden nu inte är mer än 15% så är det alltså tillräckligt för att de flesta producenter exporterar en allt större andel av produktionen istället för att sälja den inom landet.

Det är förvånande att någon inom den ryska statsmakten förväntade sig något annat resultat än det vi nu ser. Men precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg så riskerar effekten på sikt bli långt värre för Ryssland.

För det finns alldeles säkert en svart marknad för bränsle i Ryssland där betalningen kanske sker i vad som upplevs som säkrare valutor. Det underminerar förtroendet för rubeln och kan trigga än inflationsspiral när allt fler i befolkningen snabbt växlar sina rubel till euro eller dollar för att kunna köpa de nödvändiga varor det råder brist på på grund av priskontrollerna.

Men det som är dåligt för Ryssland(brist på bränsle) kan på kort sikt vara bra för länder som Sverige utan egen oljeproduktion. För om allt fler länder inför liknande priskontroller så får det en hämmande priseffekt på länder som är beredd att betala marknadspriset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar