tisdag 26 april 2011

Vad är en liter bensin värd?

I den här artikeln kan vi läsa om tyskar som tankat för 9,99 euro litern av misstag trots att de tydligen fanns flera skyltar som varnade för det höga priset. Många tog säkert för givet att det var något fel och tankade ändå, men när räkningarna nu dimper ner i brevlådan så får nog de flesta betala oavsett hur lurade de känner sig.

Det är nämligen fri prissättning på varor i en kapitalistisk ekonomi. Om tillgången är begränsad så är det inte konstigt om priset sticker iväg rejält - även om exemplet från Tyskland hör till ett av de mer extrema.

Jag är dock övertygad om att liknande historier kommer att bli allt mer vanliga i dagspressen. När bensin och diesel i allt högre utsträckning blir en bristvara kommer priserna också bli flera gånger högre än vad de är idag. Det räcker inte med 20-30% ökning av priset eftersom många har råd att betala ändå.

Om tillgången på drivmedel halverades i Sverige på några månader så skulle inte en så liten förändring av priset få ner efterfrågan med hälften. Många är beroende av bilen för att åka till jobbet och många företag måste ha drivmedel för att bedriva verksamheten.

Det verkar dock som om efterfrågan sjunker något vid ett högre pris även i Sverige. I denna artikel kan vi läsa att bensinförsäljningen minskade med 9% jämfört med ett år tidigare.

Dieselförsäljningen ökade dock med 1% så man kan undra om den sjunkande bensinförsäljningen beror på det högre priset eller om svenskarna börjar välja bränslesnålare bilar?

Svenska petroliuminstitutet publicerar statistik för den svenska marknaden, se grafen nedan för utvecklingen av de vanligaste drivmedlen i Sverige sedan år 2000.

Diesel har gått förbi bensinen volymmässigt de senaste åren, man kan skönja att en svagt fallande trend startade i början på 2005 för bensinförsäljningen medan diselförsäljningen ökat svagt men stadigt under hela 00-talet. Bensinförsäljningen sjönk dock rätt så mycket under krisåret 2009.

Kanske beror trenden på att det i högre utsträckning är privatpersoner som köper bensin medan diesel oftare går till företag som är mindre känslig för priset? Intressant att se är att bensinförsäljningen alltså fortsätter att falla även under 2011 när allt vad kris heter ska vara över.

Men allt talar för att krisen precis har börjat för de svenska konsumenterna - räntehöjningar och högre matpriser börjar påverka många svenskars plånböcker. Under finanskrisen fick många svenskar, till skillnad mot många andra länder i världen, det bättre än på mycket länge.

3 kommentarer:

  1. Hm, intressant att bensinförbrukningen gått ner. Samtidigt har ju vårt oljeberoende ökat. Kjell Alekletts debattartikel i SvD i helgen var såklart huvudet på spiken, som vanligt. Peak oil är och kommer att bli det stora problemet. Korrelationen tillväxt-olja som skapat vårt ekonomiska paradigm måste ju kunna brytas på något sätt, eller?

    Bra med ett nytt inlägg förresten, det var efterlängtat.

    /EDK

    SvaraRadera
  2. Nu är inte jag en av dem som oroar mig för högre bränslepriser för privatbilister utan för råoljan som smörjmedel i vår ekonomi. T ex hur vi ska klara av vårt högteknologiska kemikaliejordbruk utan olja och kunna producera tillräckligt med livsmedel?
    Flyget är heller inget problem då det inte påverkar vår överlevnad och välmåga.
    när det gäller privatbilen så är det lätt att glömma bort att den ger oss omedelbar bekvämlighet, det är i stort sett allt. 80 % av alla bilresor är kortare än en 10 km. Bilen står stilla 23 timmar av dygnet. Ok det blir lite omständligare och obekvämare utan bil, men tror nog att vi snabbt vänjer oss vid att hyra bil, dela bil med grannarna och gå med i en bilpool. Men som sagt att ställa om vår livsmedelsproduktion det blir den stora utmaningen. Kolonilottsrörelsen går strålande tider till mötes!

    SvaraRadera
  3. Christan: Jag läste den artikeln också, jag tror det är att kämpa mot väderkvarnar att försöka övertyga politiker. De är ofta reaktiva och ser bara problem som sitter framför näsan. Tror det blir svårt att få tillväxt utan olja med nuvarande energipolitik.

    Martin: Ja, om vi bara pratar överlevnad så har du rätt. Men den marknadsekonomi vi ser i dag kommer inte överleva utan privatbilismen. Se bara på alla stora köpcentrum utanför stadscentrum... Inte för att jag är emot att de försvinner - tvärtom!

    SvaraRadera