tisdag 2 augusti 2011

Fler personbilar i Sverige

Igår kom SCB med ny data över antalet nyregistreringar för juli, för personbilar så sjönk takten med 2%. SCB skriver i sitt pressmeddelande att fallet kan bero på kalendereffekter men samtidigt är det tydligt att antalet nyregistreringarna inte längre ökar.

Om vi istället tittar på antalet bilar i trafik så kan vi se att Sverige aldrig har haft fler personbilar: för tillfället finns ca 4,5 miljoner bilar i trafik. Det betyder att om hela Sveriges befolkning skulle sätta sig i bilar så skulle baksätena knappt behöva användas.

Det kan vara intressant att titta på hur antalet bilar per capita har utvecklats över tid i Sverige, se nedan för en graf över utvecklingen sedan 1975.

Bilar per capita i Sverige
Som ni kan se så dippade antalet bilar per capita under finanskrisen men vid den senaste datapunkten kan vi se att antalet bilar per capita aldrig varit högre. Men vi kan även se att antalet bilar i trafik varierar mer nu under året än vad som var vanligt tidigare. Det kan antingen bero på att folk är mer ekonomiska och ställer av bilen under vinterhalvåret eller så har fler bilar som inte är lämpliga för vintertrafik.

I grafen kan vi se att antalet bilar per capita sjönk under ganska lång tid under krisen på 90-talet,  den dipp vi ser under finanskrisen är ganska liten i jämförelse. Det är tydligt att finanskrisen knappt märktes av i många svenska hushåll.

Med tanke på att mycket talar för att Sverige står inför betydligt svårare tider så kan man ju undra vad som händer med antalet bilar per capita i framtiden? Jag tror det är sannolikt att vi får se en historisk topp i grafen de närmaste månaderna - inte minst på grund av att ett allt högre oljepris.

3 kommentarer:

  1. Peak personbilar ;-)

    SvaraRadera
  2. Att oljepriset skulle påverka huruvida folk äger en bil vore helt ologiskt. Med det inte sagt att det inte är så. Jag har för varje bil jag ägt alltid gjort prognoser och efterhandskalkyler utav den totala ägandekostnaden av min bil, och trots att jag alltid haft 8-15 år gamla bilar som inte tappat astronomiska summor i värde, som jag köpt utan finansiering och trots att dom flesta haft relativt törstiga motorer så är drivmedelskostnaden mellan en tredjedel och en fjärdedel av totalkostnaden. Det innebär att om bensinen blir fem kronor dyrare så ökar mina bilkostnader med tio procent. Har man lite ont om pengar så går det ju kanske att köra tio procent mindre då, jag säljer ju inte bilen bara för det.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Kanylbullen. Bensinen är, efter fortkärningsböter, det billigaste med bilägandet.

    Det är jättekonstigt att inte fler inser det. Jag hör om folk som köper nya bilar för att få ned kostnaden för bensinen(!) Helt vansinnigt. För värdeminskningen de första åren hade de kunnat köra sin gamla bil i 5 år. Och skulle man räkna på mellanskillnaden mot vad den nya drar så räcker inte bilens livslängd för att kompensera det.

    / Lowrisk

    SvaraRadera