söndag 11 september 2011

Hög prisinflation på drivmedel

Till veckan kommer SCB med nya siffror för inflationen(KPI) i Sverige, då får vi se om den, enligt Riksbanken, låga inflationen håller i sig. En varugrupp som nog de flesta märker av att det är hög prisinflation på är drivmedel. Men hur hög är den egentligen och hur länge har den pågått?

Prisinflation för diesel och brentolja

Ovanstående graf är baserad på statistik från SPI fram till juli månad, för jämförelse finns även priset på olja(Brent) prissatt i dollar med i grafen. I juli låg prisinflationen på diesel på mycket höga 14%, och som ni kan se har nivån legat kring 10% ända sedan början på 2010.

Diesel är annars på väg att bli Sveriges mest populära drivmedel - det är nu mer populärt än bensin bland svenska privatbilister. Enligt BilSweden var hela 61% av alla nyregistrerade bilar dieslar under augusti, att jämföras med 49% samma månad förra året.

Då Sverige har höga skatter på drivmedel får inte den höga prisinflationen på olja fullt genomslag på dieselpriset. Och tur är väl det - prisinflationen på olja ligger för tillfället över 50% mätt i dollar. Men med tanke på att oljepriset verkar ha nått en platå i intervallet 110-120$ fatet så talar det mesta för att inflationen blir lägre det närmaste året.

Oljepriset påverkar dieselpriset med några månaders varsel, men hur länge kan inflationen på drivmedel ligga över 10% utan att det får genomslag på många andra priser i samhället? Nu har det snart gått två år utan att det fått så stor effekt, men om det får genomslag, är risken hög att KPI ökar betydligt snabbare än vad Riksbanken tänkt sig.

4 kommentarer:

  1. Det vore intressant att ta del av en graf som visar bensin/diesel priset över tid inflationsrensat och exklusive skatter. Kanske drivmedel räknat i köpkraft inte är så mycket dyrare sedan tex 1970.

    SvaraRadera
  2. Jeff Rubin skrev någonstans att det är just genom inflation som oljeprishöjningar knäcker konjunkturen. Logiken är alltså ökat oljepris => ökad inflation => höjd ränta => lågkonjunktur.

    SvaraRadera
  3. Tillgången på diesel som raffineras inom EU räcker inte för att tillgodose den europeiska fordonsflottan. För tillfället kan oljebolagens raffinaderier inom EU byta ett överskott på bensin mot ett dieselöverskott från USA.
    Men hur länge? Raffinaderier kan inte bara ställas om. Crackningen för att få fram diesel sker från den minsta delen av råoljan (crued oil). Samma som för flygbränsle! Och detta är inget som går att ändra på. Det enda vi vet är att dieseln bara kommer att bli dyrare och kommer smart att passera bensin. Tillgång och efterfrågan styr i detta fall.
    Det dröjer inte så länge förrän vi det blir en kamp om vad som ska crackas. Flyg- eller dieselbränsle?

    SvaraRadera
  4. Ja, det är väl frågan om inköp av en ny dieselbil är en så bra investering på lite sikt. Risken är väl att om vi får en brist på bränsle kommer det bli betydligt mer kännbart för de med dieselbilar. Inte minst av skälen du anger, men också för att många samhällsviktiga transportmedel som lastbilar och traktorer sannolikt kommer att gå före i kön.

    SvaraRadera